PolskaMowi.pl przypomina, że jeżeli tylko kobieta czuje się dobrze, a lekarz nie widzi przeciwwskazań, to ruch w czasie ciąży jest nie tylko bezpieczny, ale i zalecany.

Przyszłe mamy mogą ćwiczyć, spacerować, tańczyć czy pływać. Aktywność fizyczna z pewnością zapewni kobiecie lepsze samopoczucie i doda energii. Wszak sport to zdrowie, a podczas ćwiczeń podnosi się poziom endorfin, czyli hormonów szczęścia.

– Najlepsze są ćwiczenia ogólnorozwojowe, o umiarkowanej intensywności, rozciągające, oddechowe oraz wzmacniające plecy, które w ciąży narażone są na największe obciążenie. Poza tym ważny jest też aspekt psychiczny. Już po pierwszym treningu ciężarna czuje się lepiej sama ze sobą – poprawia się jej samopoczucie, samoocena oraz świadomość własnego ciała. Nareszcie może zrobić coś dla siebie, przez chwilę zapomnieć o wszystkim i wszystkich i zająć się tylko sobą. Dodatkowo, ćwicząc z innymi ciężarnymi, ma wsparcie osób, które przeżywają to samo co ona – podkreśla w rozmowie z reporterką portalu PolskaMowi.pl Magdalena Długosz, instruktorka prowadząca ćwiczenia dla kobiet w ciąży.

Ważne, aby nie przemęczać się. Ćwiczenia powinny być odpowiednio dobrane do możliwości ciężarnej. Należy unikać wzmacniania mięśni prostych brzucha i przywodzicieli ud, szybkiego tempa, podskoków i sportów terenowych np. jazda na rowerze.

Zbyt forsowny trening może bowiem narazić nie tylko zdrowie przyszłej mamy, ale i nienarodzonego dziecka. Istotna jest też kondycja brzemiennej i ogólny stan zdrowia.

– Najważniejszy jest po prostu zdrowy rozsądek. Jeżeli do tej pory kobieta spędzała większość czasu na kanapie, w szkole była zwolniona z wychowania fizycznego, a w ciąży nagle chce ćwiczyć 5 razy w tygodniu, to raczej przyniesie to więcej szkody niż pożytku. Na początek powinna ćwiczyć dwa razy w tygodniu – stwierdza pani Magdalena.

Przyszłe mamy mogą ćwiczyć same, ale najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie ze specjalnych zajęć dedykowanych dla kobiet brzemiennych. Przed rozpoczęciem treningu trzeba porozmawiać nie tylko z lekarzem. Również prowadząca powinna przeprowadzić wywiad na temat naszego ogólnego stanu zdrowia.

– Ja zawsze pytam się o stawy, kręgosłup czy łożysko jest wysoko, szyjka macicy długa i zamknięta, jakie jest ciśnienie i poziom cukru. Takie informacje pozwalają zorientować się czy kobieta może brać udział w zajęciach – wyjaśnia instruktorka.

Odpowiednio dobrane ćwiczenia nie tylko poprawiają samopoczucie, ale są też świetnym sposobem na przygotowanie się do porodu.

– Na zajęciach uczymy się również prawidłowo oddychać i budujemy świadomość własnego ciała. Poród to też trening, a położna wydająca polecenia to nasz trener. A dzięki wcześniejszym ćwiczeniom ciężarne będę lepiej do niego przygotowane. Bardzo istotne jest – nie tylko w ciąży – wzmacnianie mięśni Kegla. Te ćwiczenia wszystkie kobiety powinny wykonywać właściwie całe życie – podsumowuje z uśmiechem Magdalena Długosz.

Poniżej prezentujemy przykładowe ćwiczenia dla kobiet w ciąży. Przed rozpoczęciem treningu należy skontaktować się z lekarzem i instruktorką.

Tekst i fot. Anna Krzesińska

Ćwiczenia były prezentowane w pruszkowskim klubie S7

Skomentuj