Zainteresowanie roślinami uprawnymi w różnych zakątkach świata w ciągu ostatnich kilkunastu lat wyraźnie wzrasta. Coraz częściej pojawiają się one w naszej diecie. Polskamowi.pl przybliża walory tych roślin.

 

W sklepach ze zdrową żywnością powoli pojawia się coraz szerszy wachlarz supergwiazd, a są to takie rośliny jak: kiwano, quinoa (ostatnio bardzo modna), nasiona chia, changa, dżakfrut, jagody goji,  i sporo jeszcze innych.
Dawniej nikt nie znał tych superproduktów i nikt nie jadł ich w Europie.  Dziś jednak weszły one do  sprzedaży i są coraz bardziej popularne, szczególnie wśród młodych ludzi. Dowodem jest choćby to, że można niektóre z nich kupić  w dużych centrach handlowych.
A właściwości tych roślin są po prostu niezwykłe.Kiwano, zwany także rogatym melonem, przypomina coś pomiędzy grejpfrutem a jabłkiem.Jest to afrykański owoc ceniony za j wysoką zawartość witamin A i C, które dają energię i chronią komórki przed szkodliwym działaniem stresu.
Owoc ten  je się tak samo jak melona. Wystarczy przeciąć go na pół i drążyć za pomocą łyżki, aby wydobyć miąższ.Quinoa, czyli komosa ryżowa, w kuchni ma bardzo szerokie zastosowanie.Sprawdza się świetnie w roli dodatku do warzyw, mięs można ją stosować jako zamiennik ryżu i kasz.Wbrew swojemu przydomkowi komosa, podobnie jak gryka i amarantus, należy do grupy tzw. pseudozbóż, czyli roślin wytwarzających nasiona bogate w skrobię, lecz nie będących zbożami. Quinoa na tle innych warzyw wyróżnia się bardzo wysoką zawartością wartościowego białka. Nie zawiera przy tym glutenu, nadaje się więc dla osób z celiakią i będących na diecie bezglutenowej. Białko zawarte w komosie to tak zwane białko kompletne, czyli zawierające wszystkie niezbędne aminokwasy, które nie są syntetyzowane w organizmie ludzkim i muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Szczególnie istotna w quinoa jest obecność dużych ilości lizyny, aminokwasu ważnego dla wzrostu i odnowy tkanek.Z kolei nasiona chia to nasiona szałwii hiszpańskiej, jednej z najstarszych roślin uprawnych. Cenili ją Inkowie i Aztekowie, Indianie nazywali „pokarmem biegaczy” lub „cudownym ziarnem”. Nasiona chia są powszechnie cenione za swoje unikalne właściwości. Odznaczają się wysoką zawartością błonnika oraz wysoką zawartością kwasów tłuszczowych omega‑3, tłuszczów wielonienasyconych i tłuszczów nienasyconych. Zastępowanie w diecie tłuszczów nasyconych tłuszczami nienasyconymi pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu cholesterolu we krwi. Nasiona chia są naturalnym źródłem wartościowego białka, polecane są wegetarianom, osobom aktywnym fizycznie, kulturystom. Mają naturalnie niską zawartość cukru i naturalnie nie zawierają soli.Kolejna roślina to changa znana wśród Rosjan jako “grzyb nieśmiertelności”. Chaga to grzyb, który rośnie w lasach Rosji i Kanady. Wśród grzybów obecnie występujących na świecie jest to grzyb najbogatszy w składniki odżywcze. Dlatego właśnie Rosjanie nazywają go „grzybem nieśmiertelności” i  już od przeszło pięciu wieków używają go do celów terapeutycznych. Jego właściwości przeciwutleniające pomagają w walce ze stanami zapalnymi organizmu,a także  starzeniem się komórek.
Grzyby Chaga można jeść w postaci proszku dostępnego w sklepach ze zdrową żywnością, który parzy się jak herbatę lub dodaje się do smoothie.Dżakfrut jest dużym owocem o żółtym miąższu pochodzącym z Azji Południowej. Jest doskonałym źródłem węglowodanów i błonnika. Jego włóknista struktura przypomina mięso. Co więcej dobrze współgra ze wszystkimi warzywami, a także roślinami strączkowymi i zbożami. Stąd też powszechnie stosuje się go jako substytut mięsa. Najlepiej jeść go na surowo, aby nie zmieniać jego właściwości.

I na koniec kilka informacji o jagodach goji i ich właściwościach. Goji zajmuje ważne miejsce w tradycyjnej medycynie azjatyckiej od wielu pokoleń.  Suszone owoce posiadają wysokie walory zdrowotne, jagody zawierają 2500 mg witaminy C, w 100 gramach owoców, co stawia je na trzecim miejscu naturalnych źródeł tej witaminy w świecie, zawierają również : izoleucynę, tryptofan, cynk, żelazo, miedź, wapń,  selen, fosfor, witaminy: B1, B2, B6, E oraz ponad 15% protein, 21 niezbędnych minerałów oraz 19 aminokwasów, jagody Goji są żywnością jedyną w swoim rodzaju. Dieta wzbogacona w te owoce ma pomóc także wyregulować pracę serca, ciśnienie krwi, a także poziom cholesterolu i cukru. Nic dziwnego, że jagody goji są nazywane czerwonymi diamentami Wschodu i należą do superfoods, czyli “superżywności”.

 

Skomentuj