Pomidory to jedne z najpopularniejszych warzyw na polskich stołach. Zupa pomidorowa, ketchup i sałatki z pomidorów – to tylko niektóre z najbardziej lubianych postaci tych warzyw. Polskamowi.pl omawia najważniejsze walory tych warzyw.

To już ostatni moment, żeby zjeść pomidory prosto z krzaka rosnącego na polu lub w ogrodzie. Bo właśnie najsmaczniejsze i najbogatsze w witaminy są pomidory prosto z krzaka, które mają wyraźny, przyjemny zapach (tu trzeba pamiętać, że wąchamy pomidory od strony szypułki). Ten mocny  aromat świadczy o tym, że pomidorom  pozwolono spokojnie dojrzeć na krzaku.  Ale  obecnie  z zalet pomidorów hodowanych w szklarniach lub sprowadzanych z innych krajów możemy korzystać przez cały rok.
Właściwości pomidorów wynikają przede wszystkim z zawartych w nich witamin i minerałów oraz przeciwutleniaczy. Pomidory są głównym źródłem likopenu, którego nasz organizm sam nie wytwarza,  czyli naturalnego, czerwonego barwnika, który jest najsilniejszym antyutleniaczem wśród karotenoidów.Właśnie likopen jak wykazały badania zmniejsza i to w znaczny sposób ryzyko zawału serca. Co ciekawe, nie ginie on w obróbce cieplnej, a wręcz   jest go po przetworzeniu  nawet 2-3 razy więcej niż w świeżych pomidorach. Roślina ta ma też właściwości antymiażdżycowe.  Pomidory zawdzięczają  je zawartemu w nich kwasowi, który w komórkach wątroby nasila procesy utleniania kwasów tłuszczowych i hamuje gromadzenie się w nich trójglicerydów. Poziom cholesterolu obniżają też zawarte w pomidorach pektyny.

Jako przeciwutleniacz likopen opóźnia również procesy starzenia się organizmu człowieka, ponieważ neutralizuje wolne rodniki.  Pomidory regulują także pracę układu pokarmowego dzięki  zawartemu w nich błonnikowi. Błonniki jest nie tylko w miąższu  tych warzyw, ale również znajduje się on  on  w pestkach, których nie należy usuwać.  Pomidory mają również  na nasz  pozytywny wpływ na nasz układ nerwowy  ze względu na to, że zawierają  brom.

W warzywach tych  znajduje się też sporo  cennych  dla naszego zdrowia witamin  takich  jak: witamina E, bata karoten, witamina PP, K i witaminy z grupy B. Jeżeli chodzi o bogactwo składników mineralnych, pomidory zawierają: magnez, żelazo, wapń, potas, miedź, kobalt i mangan.

Również jeżeli chcemy schudnąć to  pomidory są odpowiednim produktem do naszej diety,  ponieważ  nie są kaloryczne, zawierają aż 93% wody i  wspomniany wyżej błonnik, który daje uczucie sytości.  I na koniec jeszcze ważna uwaga pomidorów nie należy  jeść, gdy jest się chorym na zapalenie stawów lub dnę moczanową, a także przy niektórych rodzajach kamieni nerkowych.

Skomentuj