Mieszkańcy Ursusa, Piastowa, Brwinowa, Milanówka, Pruszkowa i Grodziska Mazowieckiego z niepokojem czekają na przebudowę najbardziej zatłoczonej linii kolejowej w Polsce. PolskaMowi.pl ma dla nich kolejną informację – tym razem o zastępczej komunikacji.

Zmiany zostaną wprowadzone od września, a ruch pociągów na odcinku pomiędzy Grodziskiem Mazowieckim, a Warszawą Włochy zostanie wstrzymany na 12 miesięcy. W tym czasie PKP przebuduje przystanki, tory i sieć trakcyjną na linii 447. Ma to zapewnić lepsze przejazdy w ruchu aglomeracyjnym, funkcjonalne perony i większe bezpieczeństwo.

Co jednak z pasażerami, którzy w tym czasie nadal będą musieli jeździć do i z stolicy? Otóż zapewnione im zostaną autobusy komunikacji zastępczej. Mają one umożliwić mieszkańcom Grodziska Mazowieckiego, Pruszkowa, Milanówka, Brwinowa i Piastowa  nie tylko przejazd do Warszawy, ale także komunikację między miastami leżącymi wzdłuż tej linii kolejowej.

Autobusy pojadą pięcioma trasami:

* Linia ZG (Warszawa – Grodzisk Mazowiecki) – Koleje Mazowieckie

  • kursy w dni robocze co 15 minut, a w dni świąteczne – co 30 minut
  • przejazd w pobliżu przystanków kolejowych
  • 12-metrowe autobusy

* Linia ZM (Milanówek – Grodzisk Mazowiecki) – Koleje Mazowieckie

  • wahadłowe kursy w dni robocze w porach szczytu przewozowego co 15 minut;
  • połączenie umożliwi przesiadkę z autobusu do pociągu w Grodzisku Mazowieckim
  • 12-metrowe autobusy

* Linia ZB (Brwinów – Warszawa) – Koleje Mazowieckie

  • linia przyspieszona
  • kursy w dni robocze co 10 minut w szczycie przewozowym, w godzinach poza szczytem w dni robocze – co 15 minut, a w dni wolne od pracy – co 30 minut
  • w godzinach popołudniowych w dni robocze co drugi kurs w kierunku Brwinowa będzie kierowany na drogę S2 i autostradę A2
  • 12-metrowe autobusy

* Linia ZP (Pruszków – Warszawa) – Zarząd Transportu Miejskiego

  • linia przyspieszona
  • kursy w dni robocze w szczycie przewozowym co 8 minut, a w godzinach poza szczytem i w dni wolne od pracy – co 15 minut; w przypadku realizacji kursów autobusami 12-metrowymi częstotliwość w szczycie przewozowym będzie zwiększona
  • autobusy 18- lub 12-metrowe (w zależności od rozstrzygnięcia przetargu).

* Linia 717 z Piastowa do Warszawy

  • zostanie wzmocniona – w szczycie przewozowym autobusy będą odjeżdżały co 10 minut. W godzinach poza szczytem i w dni wolne od pracy – co 15 minut.
  • 18- i 12-metrowe autobusy.

Ponadto połączenia z Ursusa i Włoch do centrum Warszawy zostaną dodatkowo wzmocnione o mniej więcej 20 autobusów przegubowych. Pasażerowie linii grodziskiej będą mogli korzystać także z połączeń WKD. Bezpośredni dojazd do Warszawy z Grodziska Mazowieckiego bez postojów na stacjach i przystankach zapewnią połączenia Kolei Mazowieckich ze Skierniewic i Żyrardowa. Analizowana jest także możliwość wprowadzenia na linię dalekobieżną dodatkowych połączeń z Grodziska Mazowieckiego.  Przystanek Warszawa Aleje Jerozolimskie umożliwi zaś sprawne przesiadki z autobusów zastępczych do pociągów SKM, KM i WKD.

O zmianach w organizacji ruchu będziemy na  bieżąco informować naszych Czytelników.

Inwestycja w liczbach:

  • Przebudowa 22 kilometrów linii kolejowej (łącznie 43 km torów)
  • Przebudowa 22 kilometrów sieci trakcyjnej
  • Montaż 15 nowych rozjazdów
  • Przebudowa 7 mostów i wiaduktów
  • Przebudowa 5 przejść podziemnych oraz budowa 2 nowych
  • Budowa 1 tunelu drogowego (w Pruszkowie)
  • Modernizacja 6 stacji i przystanków oraz budowa nowego przystanku (Parzniew)
  • Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
  • Koszt całej inwestycji na linii Grodzisk Mazowiecki – Warszawa wynosi 285 milionów złotych

Opracowała Anna Krzesińska

fot. Anna Krzesińska

anna.krzesinska@polskamowi.pl

Skomentuj