Warszawa należy do najbardziej zanieczyszczonych stolic Europy. Stężenie szkodliwych pyłów niemal codziennie w styczniu przekraczało dwukrotnie normy. Dlatego władze stolicy zachęcają warszawiaków, by rzadziej korzystali z prywatnych aut. Jak to zrobić? Pomysłów jest kilka.

Tramwaj i metro zamiast auta

Stolica, przede wszystkim  stawia na rozwój transportu publicznego, który będzie stanowił alternatywę dla prywatnych samochodów. W Warszawie zarejestrowanych jest ponad 1 mln aut. Do tego wjeżdża do miasta spoza aglomeracji ok. pół miliona pojazdów. Receptą ma być strategia zrównoważonego transportu. Chodzi o zachęcanie mieszkańców do rezygnacji z własnych samochodów na rzecz komunikacji miejskiej, czy rowerów. Albo chociaż współdzielenia samochodu. Priorytetem dla miasta jest rozwój sieci komunikacji miejskiej. Prawie połowa mieszkańców stolicy dojeżdża codziennie do pracy transportem publicznym. Jeden tramwaj może zabrać do 200 osób, autobus ponad sto, a metro – ponad tysiąc pasażerów. Największym wyzwaniem są godziny szczytu, gdy komunikacja publiczna jest przepełniona. Zaradzić temu może przede wszystkim rozbudowa II linii metra.

Wypożyczalnie aut i rowery

Pomóc ma też wprowadzenie carsharingu czyli miejskiej wypożyczalni samochodów. Co ma przekonać warszawiaków do rezygnacji z własnych aut? Koszty. Decydując się na wypożyczenie aut i rezygnację z własnego auta mają sporo zaoszczędzić-  od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych rocznie. Nie będą bowiem musieli ponosić kosztów utrzymania samochodu, ubezpieczeń czy napraw.   Carsharing ma ruszyć jeszcze w tym roku. Do dyspozycji mieszkańców ma być od 300 do 500 samochodów. Zainteresowanych prowadzeniem systemu jest 13 firm.

Stolica chce też rozbudowywać szlaki rowerowe. Rocznie powstaje kilkadziesiąt kilometrów tras. W tym roku będzie już ponad 500 km dróg rowerowych. Ale aby Warszawa stała się kolejnym Amsterdamem konieczna jest też rozbudowa wypożyczalni rowerów, czyli systemu Veturilo. Od 4 lat funkcjonowania rowery z tego systemu wypożyczono ponad 8 mln. `W ostatnim roku było to ponad 2 mln. Docelowo system ma być rozbudowywany, i zamiast 3 tys. rowerów, ma ich być niebawem 4,5 tys.

Od przyszłego roku mieszkańcy stolicy będą mogli skorzystać też ze 100 rowerów elektrycznych.

EI