Dziś (11.02) obchodzony jest Dzień Numeru Alarmowego 112. Stworzono go po to, aby z każdego miejsca w Europie przez całą dobę, móc wezwać pomoc, gdy zagrożone jest życie nasze lub innych. Nie powinniśmy z niego korzystać bez ważnego powodu!

Numer powinniśmy wykręcać tylko w przypadku, gdy potrzebujemy pomocy w sytuacji realnego niebezpieczeństwa utraty zdrowia czy życia. Niestety, przepis ten jest często łamany i to nie tylko u nas, ale w całej Europie.

            Według danych krajowych, nadal największym problemem są połączenia bezzasadne. Z roku na rok jest ich trochę mniej, ale nadal stanowią  prawie ¾ połączeń (w 2013 roku, kiedy CPR w Warszawie zaczęło funkcjonować, takich  połączeń było 75%, w roku 2017 – 70%). Fałszywe połączenia to w większości pomyłki, zabawy dzieci telefonami, zapytania niezwiązane z pomocą medyczną, próby zamawiania usług (np. cateringowych) i przypadkowe uruchomienia telefonów. Połączenia te zajmują czas operatorów i blokują linię, która staje się niedostępna w sytuacji realnego zagrożenia życia lub zdrowia osoby potrzebującej pomocy.

            W Polsce jest 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego (CPR). Znajdują się w każdym mieście wojewódzkim, a w województwie mazowieckim w Warszawie i dodatkowo w Radomiu. System informatyczny działający w centrach pozwala na identyfikację numeru telefonu zgłaszającego. Dodatkowo wyświetla dane osoby, na którą telefon jest zarejestrowany oraz  prezentuje na mapie aktualną lokalizację telefonu. Pomaga to przy udzieleniu pomocy w sytuacji, gdy ktoś nie potrafi podać miejsca, w którym się znajduje.

AK