Warszawa powoli dołącza do miast, w których motocykliści mogą korzystać z buspasów. Stołeczna policja zgodziła się na testowe korzystanie motocyklistów z buspasów na ul. Radzymińskiej i Trasie Łazienkowskiej.

Jeszcze w lutym policja wydała negatywną opinię dla tego projektu, argumentując to względami bezpieczeństwa.

Dopiero w kolejnym miesiącu to się zmieniło – po spotkaniu, które odbyło się pod koniec marca. Uczestniczyli w nim przedstawiciele inicjatywy „TAK dla motocykli na stołecznych buspasach”, stołeczni urzędnicy oraz policja. Rozmawiano m.in. o badaniach do badań Politechniki Warszawskiej z ubiegłego roku, które wskazywały między innymi, że motocykliści jadąc po badanym buspasie jechali wolniej i bezpieczniej. Zaprezentowano też pozytywne opinie z innych komend miejskich policji, gdzie ruch motocykli na buspasie został zalegalizowany.

Przypomnijmy. Motocykle mogą korzystać z buspasów w polskich miastach takich, jak: Gdańsk, Szczecin, Bydgoszcz, Rzeszów, Kraków, Łódź czy europejskich, jak: Barcelona, Londyn.

Ostatecznie policja wydała pozytywną opinię w sprawie pilotażowego wpuszczenia motocykli na dwa buspasy: na Trasie Łazienkowskiej oraz na ul. Radzymińskiej. Władze miasta zadeklarowały, że będą starały się, aby odcinki testowe były dostępne od najbliższego, długiego weekendu majowego. Test powinien zakończyć się pod koniec października 2019 roku.

Wpuszczenie motocykli na pozostałe stołeczne buspasy, na czas nieograniczony, będzie uzależnione od wyników testów na wyznaczonych odcinkach.

Dlatego na całym środowisku motocyklistów powinna ciążyć świadomość odpowiedzialności za bezpieczeństwo, przestrzeganie przepisów i kulturę jazdy na polskich drogach. Musimy mieć świadomość, że nikt nie da nam drugiej szansy na wpuszczenie motocykli na stołeczne buspasy. Dzisiejsza decyzja władz miasta, za którą jesteśmy im bardzo wdzięczni, to efekt wieloletnich starań motocyklistów, fundacji, stowarzyszeń oraz radnych, którzy o to zabiegali. Wierzymy, że całe środowisko motocyklistów będzie dojrzale i odpowiedzialnie korzystało z przywileju jazdy tymi dwoma buspasami, aby w przyszłości wszystkie one były otwarte bez ograniczeń dla motocyklistów – podsumowują przedstawicielami Inicjatywy Tomek Jurek i Paweł Lenarczyk.

Poniżej znajdziecie nasz archiwalny materiał, poruszający kwestię motocykli na buspasach – w stolicy i nie tylko.