Wsiąść, poprowadzić taki samochód to marzenie nie tylko pasjonatów motoryzacji. Ferrari to firma, która wprowadziła definicję samochodu sportowego na zupełnie inny poziom oraz na nowo zdefiniowała pojęcie samochód osobowy. W Polskamowi.pl o fascynującej historii fabryki, która funkcjonuje już 60 lat.

Założyciel firmy – Enzo Ferrari swoją przygodę z samochodami i sportem motorowym rozpoczął wcześnie. Już jako młody chłopak pracował w warsztatach, ucząc się podstaw mechaniki samochodowej. Później przez wiele lat był kierowcą testowym oraz uczestniczył w wyścigach samochodowych we Włoszech, zdobywając doświadczenie i umiejętności, które pozwoliły mu później na dużo lepsze zrozumienie tego co tworzył. Jego talent i umiejętności managerskie docenił zarząd Alfa Romeo, który powierzył mu w 1933 roku dział Alfa Romeo Racing, gdzie konstruowane były samochody wyścigowe. Enzo bardzo szybko udowodnił swoją wartość tworząc auta, którymi każdy chciał się ścigać.
Po kilku latach Ferrari opuścił Alfę, chcąc skupić się na własnych projektach. Wybuch II wojny zmusił Enzo do przeniesienia się na północ Włoch – do Maranello. 12 marca 1947 roku wrócił do projektu życia – fabrykę w Maranello opuścił  Ferrari 125 Sport. Wyposażony w 12-cylindrowy silnik o pojemności zaledwie 1500 cm3 pojazd wywołał wielkie poruszenie w świecie motoryzacji. Niespełna dwa miesiące po premierze, 125s z Franco Cortese za kierownicą, zwyciężyło w Grand Prix Rzymu. Po tym sukcesie Enzo nie miał wątpliwości, iż chce zająć się dalszą produkcją i rozwojem samochodów wyścigowych. Do tego potrzebował jednak środków, a jedyną możliwością ich pozyskania okazała produkcja samochodów drogowych. We wrześniu 1948 roku na Motor Show w Turynie, Ferrari zaprezentowało swoje pierwsze GT – czteromiejscowe 166 coupe zaprojektowane przez Carrozzeria Touring. Model 166 wyposażony był w powiększony silnik V12 o pojemności 1995 cm3 i mocy aż 200KM ! Koniec lat 40’tych i początek lat 50’tych to dla Ferrari okras niekończących się sukcesów. W 1949 roku Luigi Chinetti za sterami Ferrari 166MM, wygrał pierwszy po II Wojnie Światowej 24 godzinny wyścig Le Mans, a kilka miesięcy później zwyciężył również w prestiżowym wyścigu Mille Miglia. Z kolei lata 50’te należały bezsprzecznie do modelu 500 F2 i mistrza Alberto Ascari, który zdobył dwa tytuły Mistrza Świata w 1952 i 1953 roku. Dzięki zwycięstwom Ascariego, model 500 F2 stał się najbardziej utytułowanym samochodem w historii marki Ferrari ! Lata 60’te i 70’te to wiele zmian strukturalnych i biznesowych w Ferrari. Firma, żeby przetrwać, potrzebowała przekształceń biznesowych, wprowadzenia uporządkowanej struktury organizacyjnej oraz przyjęcia szeregu procesów wspomagających zarządzanie coraz większym przedsiębiorstwem. W 1960 roku Ferrari stało się spółką z ograniczoną odpowiedzialności (Limited Company). 9 lat później Enzo Ferrari i Gianni Agnelli – ówczesny prezez Fiata, porozumieli się w kwestii sprzedaży części firmy koncernowi. Dzięki temu Fiat stał się posiadaczem 50% udziałów Ferrari, a Enzo nie martwił się już o przyszłość i rozwój swojego dziecka.
W tym czasie powstało wiele niezapomnianych po dziś dzień konstrukcji takich jak kultowe 250GTO, 250 SWB, 250 GT Lusso, 275 GTB, 275 GTS, 330 GTS czy 365 GTS, tych ostatnich zaledwie 20 egzemplarzy ! Wszystkie modele z lat 60’tych to aktualnie bardzo wartościowe obiekty kolekcjonerskie i miłośnicy motoryzacji są w stanie zapłacić za nie kwoty znacznie przewyższające 10 mln. dolarów. Warto wspomnieć, iż do niedawna tytuł najdroższego samochodu świata należał do sprzedanego na aukcji Bonhams, Ferrari 250 GTO z 1962 roku, które zostało wylicytowane za 38 mln. dolarów. Nie można również zapomnieć, iż lata 60’te to nie tylko wielki sukces konstrukcji drogowych, ale również kolejne triumfy w Formule 1. W tym czasie sporty motorowe, a przede wszystkim najbardziej komercyjna seria czyli F1, otworzyła się na sponsorów. Zespoły podpisywały kontrakty sponsorskie, otrzymując w zamian kapitał na rozwój, co z kolei wzmocniło wyścig zbrojeń. Głównym sponsorem stał się Shell, który nieprzerwanie od 1968 roku wspiera Ferrari w walce na torach wyścigowych. W latach 70’tych, Enzo zdecydował o wprowadzeniu do produkcji pierwszych, montowanych z tyłu silników V8, które stały się strzałem w dziesiątkę i wielkim, komercyjnym sukcesem na rynku. Modele 308 GTB, 308 GT4 i 308 GTS sprzedawały się świetnie, a Ferrari notowało ciągłe wzrosty sprzedaży. Najtrudniejszy okres to zdecydowanie late 80’te. Pomimo zaprojektowania i wyprodukowania kultowych modeli takich jak 288 GTO i Testarossa, dekada ta zakończyła się bardzo tragicznie. W 1988 roku zmarł wielki Enzo Ferrari. Spowodowało to min. przejęcie kolejnych 40% udziałów przez koncern Fiat i w zasadzie pełnej kontroli nad firmą. Zanim jednak odszedł, Enzo zostawił po sobie coś co stało się zarówno jego wizytówką, jak i świetnym podsumowaniem jego kariery – Supersportowe Ferrari F40.

Jarosław Geller