Nie ma chyba osoby, której nie dotknęłyby bolesne skurcze nóg. Szczególnie uciążliwe są skurcze nóg, które często atakują nas w nocy. Polskamowi.pl omawia jakie są przyczyny tej dolegliwości.

Jakie są przyczyny skurczów, które odczuwamy w nogach medycyna nigdy do końca nie zrozumiała. Skurcze łydek są skutkiem zmiany długości i napięcia włókien mięśniowych łydek. Z powodu zaciśnięcia się włókien, mięsień brzuchaty bądź strzałkowaty łydki staje się twardy, co objawia się bolesnym skurczem. Wiadomo, że są one powiązane  ze zmęczeniem mięśni, zaburzeniami układu nerwowego jak również z rozregulowaniem gospodarki elektrolitami, a więc  mogą być skutkiem niedoboru ważnych dla organizmu elektrolitów: jonów sodu, potasu, wapnia i magnezu. Magnez wspomaga przewodnictwo nerwowe, potas utrzymuje prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowo-mięśniowego, a wapń zapobiega rozrzedzaniu kości. Przyczyną ich niedoboru zazwyczaj jest zła dieta, spożywanie dużych ilości kawy, a także napojów energetycznych co doprowadza do “wypłukania” makroelementów  z organizmu i zaburzenia jego gospodarki kwasowo-zasadowej. Siedmiu na dziesięciu dorosłych ma niski poziom magnezu, nic o tym nie wiedząc, w przypadku występowania skurczów magnezu brakuje w mięśniach. Gdzie zatem znajdziemy magnez? W dużych ilościach  występuje w soczewicy i innych warzywach strączkowych, zielonych warzywach, morelach, bananach, gorzkiej czekoladzie i gryce. W niektórych wodach mineralnych jest bardzo dużo magnezu, ale zwykle jest to siarczan magnezu, o niskiej biodostępności.

Przyczynę skurczów stanowi często również  odwodnienie. Są też  leki, które nasilają skurcze, to np. środki z wyciągiem z naparstnicy, atropiną czy adrenaliną. Bolesne skurcze łydek mogą się pojawić u osób, które regularnie przyjmują środki na odchudzanie. Przyczyna tej dolegliwości może być również bardziej prozaiczna, a mianowicie  po prostu długotrwałe pozostawanie w jednej pozycji,  np. siedzenie ze skrzyżowanymi nogami. Osoby, które cierpią na niewydolność żylną są narażone bardziej na skurcze nóg.

Naukowcy stwierdzili po przeprowadzeniu wielu badań, że podwyższony poziom metali ciężkich, pestycydów i ftalanów powiązany jest z występowaniem skurczów łydek podczas snu. Ale nie tylko zatrute środowisko ma na to wpływ nie bez znaczenia są również różne składniki pożywienia. I tak zdecydowanie wzmagają   tę dolegliwość  kofeina, gluten, aspartam czyli syntetyczny słodzik, glutaminian dodawany do różnego rodzaju dań gotowych, a także alkohol i palenie papierosów.

Jak zatem zapobiegać skurczom łydek?

Przede wszystkim stosując w diecie magnez łatwo przyswajalny. Na rynku dostępnych jest wiele preparatów, tzw. suplementów, które mają zapewnić odpowiednią ilość witamin i minerałów. Jednak najkorzystniejsze dla zdrowia będzie dostarczanie wspomnianych pierwiastków przez spożywanie produktów z wysoką ich zawartością. Źródłem potasu mogą być nasiona roślin strączkowych, pomidory lub banany. Wapń można dostarczać organizmowi spożywając produkty i przetwory mleczne, takie jak jogurty, kefiry. Produktami bogatymi w magnez są będą natomiast pestki dyni, otręby, kakao, czy orzechy.  Należy również pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu (należy pić ok. 2 litrów płynów dziennie).

Poza tym można stosować leki sporządzone z roślin tzw. przeciwskurczowych. Określenie to oznacza, że służą one jako środek przeciw niekontrolowanym skurczom mięśni. Te najbardziej znane to pokrzywa, goryczka, krwawnik, szałwia, arcydzięgiel, mniszek lekarski, waleriana i passiflora. Można je stosować w postaci naparów i roztworów. Roztwory wmasowuje się w miejsce, w którym następują skurcze. Można też zastosować do wmasowania mieszankę olejków aromatycznych. Skład tej mieszanki to 1 kropla olejku aromatycznego z lawendy, 1 kropla olejku z goździków i 1 kropla olejku z liścia laurowego.

KP