Czy w Warszawie zaczną funkcjonować telebusy, czyli autobusy na zamówienie? PolskaMowi.pl przypomina, że podobne rozwiązania zastosowano już w Krakowie i Szczecinie.

Wyjaśnijmy. Telebusy to autobusy, które mogą zamawiać pasażerowie na konkretną godzinę i wybrany przystanek. Zostaną z niego odebrani i dowiezieni na wybrany przez siebie przystanek lub pętlę.

            W Krakowie takie rozwiązanie funkcjonuje już od 2007 roku. Zamówienia na Tele-bus trzeba składać telefonicznie, dzwoniąc do dyspozytorni (w  pon.-pt. – w g. 6:30-21; weekend – g. 7-21) pod numer: 0 800 54 17 17 (połączenie bezpłatne) lub 012 254 17 17 (połączenie z telefonów komórkowych ) Zamówienie przyjmowane są nie tylko z dniowym czy tygodniowym wyprzedzeniem, ale nawet w dzień podróży, jednak nie później niż 30 minut przed jej planowanym rozpoczęciem. Tele-bus kursuje  w pon.-pt. – w g. od 5:30-23, a w sb. i nd. –  w g. 6-23. Co istotne, obowiązują w nim te same rodzaje biletów, co w regularnym transporcie miejskim, z zachowaniem wszystkich ulg przysługującym poszczególnym grupom pasażerów. Ważne są również okresowe bilety sieciowe (na wszystkie linie) oraz okresowe bilety na linie autobusowe: 123, 125, 127, 128, 158 oraz 221. Klienci oczekujący na przystankach Tele-bus , którzy nie dokonali telefonicznej rezerwacji przejazdu zostaną obsłużeni wyłącznie w przypadku wolnych miejsc w autobusie i przy założeniu, że zaakceptują wcześniej wyznaczoną trasę, po której jedzie autobus.

 

            W Szczecinie usługa „Transport na żądanie” jest dostępna dla mieszkańców Podjuch, którzy dzięki niej mogą wygodnie dojechać do pętli autobusowej i do domu.  Pasażerowie mogą zamówić na konkretną godzinę autobus, który później dowiezie ich na pętlę lub na wybrany przystanek. Pojazd zabiera jednorazowo 20 osób, a o planowanej godzinie podróży decyduje pierwsze zgłoszenie. Czas i trasa przejazdu jest różna, ponieważ godzina i start pierwszego kursu może być każdego dnia inny. Celem jest zebranie i dowiezienie zainteresowanych pasażerów w miejsce dogodnej przesiadki na autobusy komunikacji miejskiej — pętlę „Podjuchy” lub do domów z pętli  i to zaledwie w kwadrans. Wystarczy zadzwonić pod numer 91 48 00 401 i zamówić transport na wybrany spośród 13 przygotowanych przystanków. W ramach transportu na żądanie przygotowane są trzy autobusy, a kursują jednocześnie dwie. Są one przeznaczone do dyspozycji mieszkańców przez dziesięć godzin na dobę w dni powszednie. Obowiązuje te same ceny biletów i system zniżek.

            Co z Warszawą? Stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego  rozważa wprowadzenie autobusu na żądanie w Wawrze. Jak dowiedziała się reporterka PolskaMowi.pl, ZTM przeprowadzi najpierw analizy prawne czy w Warszawie takie rozwiązanie jest możliwe.

Anna Krzesińska

fot. Anna Krzesińska